Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda komt te koop te staan. De huidige eigenaar Sun Capital, eerder ook eigenaar van V&D, wil van het modehuis af nadat een gedroomde strategie niet aanslaat.

Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van ‘meerdere bronnen’.

Sun Capital komt uit de Verenigde Staten en wilde Scotch & Soda daar tot een wereldspeler maken. Ook het Verre Oosten zag het als groeimarkt, toen de investeringsmaatschappij het modehuis in 2011 kocht. Het merk specialiseert zich in het hogere middensegment en werkt doorgaans met warenhuizen die de kleding van Scotch & Soda in hun winkels te koop aanbieden.

Die tussenhandelaren lijden echter sterk onder de veranderingen in de detailhandel. Met name de grote fast-fashionketens zoals H&M, Zara en webshops als Zalando kaapten grote aantallen klanten weg bij deze typische winkelstraatadresjes. Tal van tussenhandelaren vielen om of zagen hun verkopen zakken.

Scotch & Soda merkte dat zelf ook. Waar het ooit driekwart van de verkopen uit deze ‘groothandel’ haalde, komt nu nog maar de helft van de omzet daarvandaan. Het modehuis boekte in 2015 maar liefst 70 miljoen euro af op deze afdeling.

Sun Capital gooide het roer om en opende meer eigen vestigingen van Scotch & Soda om de zichtbaarheid en marge te vergroten. Vorig jaar telde het bedrijf zo'n 100 eigen winkels, een verdubbeling in vier jaar tijd.

Samen met de nodige kostenbesparingen slaagde Scotch & Soda erin om het bruto bedrijfsresultaat op te krikken in het boekjaar dat in mei 2017 ten einde liep: van 45,4 miljoen euro naar 50,9 miljoen. Desondanks leed het merk een nettoverlies van 5,4 miljoen euro door een eenmalige kostenpost.

De vraag voor een nieuwe eigenaar zal dus zijn of Scotch & Soda kan aantonen dat het met de nieuwe strategie een interessante aankoop is. Sun Capital betaalde in 2011 350 miljoen euro voor de keten en in het FD zeggen analisten te verwachten dat er winst in de boedel zit.